Εμμηνόπαυση και θυμός

Η εμμηνόπαυση εμφανίζεται όταν οι ωοθήκες σας αρχίζουν σταδιακά να παράγουν λιγότερα οιστρογόνα. Η ορμονική ισορροπία του σώματος αλλάζει και είναι φυσιολογική η εμφάνιση συμπτωμάτων, όπως εξάψεις και νυχτερινές εφιδρώσεις. Μπορεί επίσης να παρατηρήσετε επιβράδυνση του μεταβολισμού σας.

Οι ορμονικές αλλαγές της εμμηνόπαυσης μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη διάθεσή σας. Δεν είναι ασυνήθιστες οι αλλαγές στη διάθεση, η έντονη θλίψη ακόμη και οργή κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Μελέτες διαπίστωσαν ότι για το 70% των γυναικών η ευερεθιστότητα είναι το πιο κοινό σύμπτωμα.

Πώς μπορώ να αναγνωρίσω την οργή της εμμηνόπαυσης;

Η οργή που προκαλείται από την εμμηνόπαυση μπορεί να βιωθεί διαφορετικά από κάθε γυναίκα και διαφέρει από το θυμό ή/και την απογοήτευση. Βασικό χαρακτηριστικό της είναι η μετάβαση από την ηρεμία στην οργή σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Η οικογένειά σας ή οι φίλοι σας μπορεί επίσης να παρατηρήσουν ότι έχετε λιγότερη ανεκτικότητα από ό,τι συνήθως.

Ορισμένοι γιατροί υποστηρίζουν ότι η ύπαρξη έντονων προεμμηνορροϊκών συμπτωμάτων, όπως η ευερεθιστότητα πριν την περίοδο, είναι οιωνοί δραστικών μεταβολών κατά την εμμηνόπαυση.

Άλλα συμπτώματα είναι:

Η οργή στην εμμηνόπαυση

Η ένταση του θυμού κατά την εμμηνόπαυση τρομοκρατεί πολλές γυναίκες που πιστεύουν ότι “θα χάσουν τα λογικά τους”. Η αλήθεια είναι όμως ότι δεν θα αισθάνεστε έτσι για πάντα. Υπάρχει ένας χημικός λόγος για αυτό που αντιμετωπίζετε. Η εμμηνόπαυση είναι μια ευάλωτη περίοδος λόγω της διακύμανσης των ορμονών. Τα οιστρογόνα επηρεάζουν την παραγωγή της σεροτονίνης, της ορμόνης που ρυθμίζει τη διάθεση και ενισχύει το συναίσθημα της χαράς. Όταν το σώμα παράγει λιγότερα οιστρογόνα, η ένταση των συναισθημάτων μπορεί να αλλάξει. Τα συναισθήματά σας θα σταθεροποιηθούν αφού το σώμα προσαρμοστεί στη μείωση των οιστρογόνων.

Μπορεί να διαπιστώσετε ότι βιώνετε οργή για μία ή δύο εβδομάδες και μετά αυτή να εξαφανιστεί για τον επόμενο μήνα. Αυτό συμβαίνει επειδή τα επίπεδα των οιστρογόνων μειώνονται με την πάροδο του χρόνου. Σε άλλες περιπτώσεις η οργή μπορεί να είναι το μόνιμο συναίσθημα μέσα στην ημέρα ή την εβδομάδα σας. Οι λόγοι της παρατεταμένης έντασης αυτού του συναισθήματος μπορεί να οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες όπως για παράδειγμα εργασιακή ή προσωπική πίεση.

Πώς να ανακουφιστώ;

Προτεινόμενες θεραπείες

Υπάρχουν διάφορες θεραπείες για τη διαχείριση της προεμμηνόπαυσης και της εμμηνόπαυσης. Οι αλλαγές στη διάθεση χρειάζεται να εξετάζονται ολιστικά συμπεριλαμβάνοντας βιολογικούς, ψυχολογικούς και κοινωνικοπεριβαλλοντικούς παράγοντες.

Πότε να αναζητήσετε βοήθεια;

Εάν αισθάνεστε ήδη ότι η οργή επηρεάζει την ικανότητά σας να εργαστείτε ή επεμβαίνει στις σχέσεις σας, μιλήστε με τον γιατρό σας. Αν και ορισμένοι γιατροί υποστηρίζουν ότι η οργή είναι φυσιολογική, δεν είναι απαραίτητο μια γυναίκα να αισθάνεται συνεχώς οργισμένη ή σε κατάθλιψη κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης. Αναζητήστε ειδικούς που μπορούν να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε και να κατανοήσετε τα συμπτώματά σας, καθώς και να αναπτύξετε μαζί τους ένα σχέδιο φροντίδας.

Κίνδυνος κατάθλιψης

Το 26-33% των γυναικών εμφανίζουν σημαντικά συμπτώματα κατάθλιψης κατά τη διάρκεια της προεμμηνόπαυσης. Για τις γυναίκες είναι σχεδόν διπλάσιες οι πιθανότητες από ό,τι στους άνδρες να διαγνωστούν με κατάθλιψη σε συμβάντα της ζωής που οφείλονται σε ορμονικούς παράγοντες, όπως η προεμμηνόπαυση, μετά την εγκυμοσύνη και την εφηβεία.

Εάν δεν γίνει σωστή διαχείριση, ο συνεχόμενος θυμός κατά τη διάρκεια αυτής της μετάβασης μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ανάπτυξης κατάθλιψης. Οι γυναίκες με ιστορικό κατάθλιψης πριν από την εμμηνόπαυση ή με ιστορικό αλλαγών στη διάθεση που σχετίζονται με τις ορμόνες, όπως η προεμμηνορροϊκή δυσφορική διαταραχή, διατρέχουν ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο.

Επειδή οι διακυμάνσεις της οιστραδιόλης κάνουν τις γυναίκες πιο ευαίσθητες στο άγχος, η εμπειρία αγχωτικών γεγονότων κατά τη διάρκεια της μετεμμηνοπαυσιακής μετάβασης αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης κατάθλιψης. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό οι γυναίκες να αξιολογούν τους εκάστοτε στρεσογόνους παράγοντες, ώστε να μπορούν να προβλέψουν μια πιθανή επιδείνωσή τους και εμφάνιση κατάθλιψης. Η συμβουλευτική, ο διαλογισμός και οι τεχνικές χαλάρωσης μπορούν να τις βοηθήσουν να έχουν μια λιγότερο αρνητική συναισθηματική αντίδραση στο άγχος, η οποία - με τη σειρά της - μπορεί να μειώσει την ανάπτυξη της κατάθλιψης.


Αύξηση βάρους κατά την εμμηνόπαυση

Κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης τα επίπεδα των οιστρογόνων αρχίζουν να μειώνονται. Αυτή η ορμονική αλλαγή επιβραδύνει τον μεταβολισμό. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν κάνετε την ίδια υγιεινή διατροφή που κάνατε όταν ήσασταν 30, είναι πιο πιθανό να πάρετε βάρος. Επίσης, είναι πολύ πιο δύσκολο να χάσετε τα κιλά που έχετε ήδη πάρει. Όταν ο μεταβολισμός σας είναι πιο αργός, είναι πιο δύσκολο να χάσετε βάρος. Τα κιλά που παίρνετε στη διάρκεια της μέσης ηλικίας τείνουν να συγκεντρώνονται στην περιφέρεια. Το επιπλέον λίπος στην κοιλιά αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων, γι’ αυτό είναι σημαντικό να κάνετε κάποιες αλλαγές, για να διατηρήσετε το βάρος σας.

Για την απώλεια βάρους στην περίοδο της εμμηνόπαυσης

Είτε βρίσκεστε στην προεμμηνόπαυση, είτε έχετε ήδη αποχαιρετήσει την τελευταία σας περίοδο, δεν είναι ποτέ αργά για να διαχειριστείτε τη διατροφή σας.

Δεν μπορείτε να αποφύγετε την επιβράδυνση του μεταβολισμού σας. Αλλά αυτός είναι σπάνια ο μόνος παράγοντας που συμβάλλει στην αύξηση βάρους. Ίσως ένας επαναλαμβανόμενος πόνος στο γόνατο να μην σας επιτρέπει να ασκηθείτε. Ή το πολυάσχολο πρόγραμμά σας δεν σας αφήνει ενέργεια για το μαγείρεμα υγιεινών γευμάτων. Παρακάτω θα βρείτε μερικές προτάσεις που ίσως σας φανούν βοηθητικές: